כיצד בונים סיפור שיווקי ? מקרה בתי הבד של בקעת בית הכרם | כתיבה שיווקית -

כיצד בונים סיפור שיווקי ? מקרה בתי הבד08.01.18

יום אחד התקשרה אלי ד"ר יפעת ראובני מהגו'ינט וסיפרה על פרויקט חברתי – כלכלי המתרחש מתחת לאף של המשרד שלי בכמון (סביב כביש 85) – קואופרטיב שמן הזית של בקעת בית הכרם.
"אנחנו רוצים לספר את הסיפור של בתי הבד לקהל הישראלי ובחו"ל", בקשה יפעת. לא הבנתי בתחילה מה הביג דיל, ורק לאחר סיור בשטח נחשפתי לשורשים העמוקים של בתי הבד הערביים באזור. מי שנוסע על כביש 85 לא יכול שלא להבחין בעצי הזית העתיקים שגילם מתוארך בין מאות ואלי אלפי שנים.

המשימה הייתה "לארוז" ולחשוף סיפור התאגדות הקואופרטיב כשכל בית בד מקבל במה משל עצמו ומציג את ייחודיותו. תוך כדי עבודה הוחלט על התוצרים הדיגיטלים הבאים: הקמת אתר (חנות אינטרנטית) והפקת סרטון וידאו שיווקי. תפקידם לספר את הסיפור, לאפשר רכישת שמן זית מהקואופרטיב הגלילי ויחד עם זאת להזמין ארגונים וקרנות מחו"ל לתרום למיזם.
יצאנו למפגשי הכרות ו"איסוף" הסיפור והרי התוצאה: בתוך החנות האינטרנטית הדו לשונית (עברית ואנגלית) מוצגים בתי הבד כל אחד וסיפורו הייחודי:
galileeoliveoil.co.il

הכי קל "לאסוף" סיפור מקום בעל מורשת רבת שנים. לפעמים צריך פשוט לתת לו לצאת. עם קצת דיבוב, שאלות מנחות והרבה הקשבה הסיפור פורש כנפיים. נקודת המבט שלנו על תהליך השיווקי הדיגיטלי היא סיפורית: אנחנו מחפשים את קטעי הדרמה, את האתגרים, את האווירה המיוחדת. אם יש מקום פיסי סביב הדמויות שבמרכז הסיפור יש מה להראות ולצלם. סיפור שיווקי כמו סיפור מהחיים חייב להיות אותנטי. לפעמים התבקשנו ליפות, לא להראות את הטיח המתקלף, את הדלות של המקום, אך התעקשנו להיצמד לאמת שמספר המקום. גם אם היא קצת מוגזמת הדבר דווקא תורם לסיפור.

איכות הצילום מאפשרת לנו לחשוף את הפוטנציאל של הקואופרטיב אשר ערך מיתוג משותף ל 7 בתי הבד. כאן הקרדיט הוא לצלם המוכשר אסף רונן אשר ליווה אותנו בצילומי הוידאו והסטילס. יצאנו למספר ימי צילום לאחר כתיבת תסריט שעבר כל מיני גלגולים עד שנתהווה לצורתו הסופית.

מה מיוחד באותם בתי בד ?

חלקם היסטוריים, אבל לא כולם. הם מייצגים את המתח בין הקדמה שמסלקת מהנוף כל מה שלא כלכלי לבין כרמי הזיתים העתיקים שעוטפים את הכפרים ראמה, דיר אל אסד, בענה, מג'ד אל כרום ונחף. עצי הזית האלה מוגנים – על פי חוק אסור לעקור אותם. מדובר בשטחים פרטיים ברובם ומתבקש שהזמן יהפכם לשטחי בנייה. שאלתי את אחד מבעלי הכרמים מדוע לא עוקר את הכרם "ונוטע" בניינים תחתיו, התשובה הייתה: חד משמעית "דיר באלק". כולי תקווה שהשטחים הללו יוכרזו כשמורה ושלא ניתן יהיה לגעת בהם משום שהם חרותים עמוק בתבנית המקום. זה לא רק עניין נוסטלגי, קחו למשל את חבל בורדו בצרפת המוכר ברחבי העולם כמרכז יין עולמי בעיקר בשל הכרמים הרבים הסובבים אותו והתרבות שהתהוותה במקום במשך מאות שנים. חלק מהחזון של הפרויקט הזה הוא מיתוג מרחב בקעת בית הכרם כמוקד שמן הזית הישראלי.

חזון המיזם

להפוך את בתי הבד וכרמי הזיתים שסביבם למיזם כלכלי מתפתח המפרנס את אנשי הכפרים, יוצר תיירות מקומית ומוכר את שמן הזית המשובח בישראל ומעבר לים.

סיכום תובנות מתהליך בניית הסיפור הדיגיטלי:

  1. תחקיר מקדים וסיור להכרות עם אנשי השטח הכרחי לפני כתיבת תסריט.
  2. חומרים ויזואליים הכרחיים וחובה שיהיו מקצועיים.
  3. צוות הקריאייטיב צריך לקבל כמה שיותר עצמאות בבניית הסיפור.
  4. יש להיצמד לאמת שבסיפור גם אם היא לא מציגה תמונה יפה.
  5. יכולת הקשבה ונטרול האגו העצמי הכרחיים בבניית סיפורו של מקום.
  6. כדאי שהסיפור שיען על חזון או לפחות מטרה נעלה.

תודה לצוות אשכול בקעת בית הכרם שנתנו לי חופש פעולה ליצור את הסיפור:

ד"ר יפעת ראובני – יזמית כלכלה חברתית מהגו'ינט
יערי הודרה – מנהל פרויקט בתי הבד
רונית עובדיה – מנכ"לית אשכול בית הכרם
סמיחה אדיס – עוזרת מנכ"לית

6 תגובות
  1. יערי

    מדהים. מרגש איך רעיון וחלום הופך למציאות. מיזם יוצא דופן שממשיך לרקום עור וגידים, ומסקרן לאן הוא יצמח. דני, תודה רבה על הליווי בתהליך, על תשומת הלב והרגישות לדברים הקטנים, על ההתמסרות וההתעקשות לכל פרט ופרט.

    בריאות,
    יערי

  2. dani

    בשמחה! תודה יערי, זה אחד הפרויקטים המהנים שיצא לי להוביל בצד הדיגיטלי.

  3. רוני

    כמה נכון שיווקית ומרגיש מדוייק ,פשוט מקסים , אריזות יפות ופשוט שאפו ובהצלחה

  4. יפעת ראובני

    דני יקר,
    תודה לך על שהסכמת לצלול לתוך הפרויקט המרתק אך המורכב הזה, ולעזור לנו להנגיש אותו דרך מוצרים גרפיים ושפה שיווקית בהירה ויפהפיה. הכלים השיווקיים שיצרת – האתר והסרטון – עוזרים להעביר את המסר החשוב של פיתוח כלכלי חברתי ופיתוח כלכלי-אזורי, ואני מאמינה שהם יהיו הראשונים שייזכרו כשהפרויקט הזה יעוף ויהיה מוכר בארץ ובחו"ל.
    העצות שלך, העידוד שלך, הראייה הנכונה והניתווחים העסקיים המבריקים של הסיטואציה המקומית, ובעיקר החומרים האסתטיים והמונגשים, הם קפיצת מדרגה מבחינתנו ואני מאמינה שהם תורמים להבנה בכלל בישראל (בממשלה, בשלטון המקומי, במגזר העסקי) כמה התמיכה בתעשיות מקומיות היא משמעותית ורק מתוכה נוכל להצמיח מודלים כלכליים בריאים ולא מנצלים והרסניים.
    כל הכבוד לך ולצוות המדהים שלך!
    יפעת

RSS הרשמו וקבלו עדכון בכל פעם שפוסט חדש יפורסם.

צור קשר

ד.נ. בקעת בית הכרם, ת.ד 167, כמון, מיקוד 20112

dani@dan-go.co.il \\ 074-7035288 \\ 052-3869457

שם:
דוא"ל:
טלפון:

נושא ההודעה:

חזרה למעלה

E-Book: המדריך לבניית רעיון שיווק יצירתי ברשת

67