top of page

תובנות על חיבורי חומרוח

ילדי העידן החדש ומערכת החינוך


ילדי העידן החדש - בני אנוש מזן חדש ילדי העידן החדש - אלה שנולדו סביב שנות ה 2000 ובעיקר אחרי 2012 (יש גם חלוצים שנולדו בשנות ה 70, 80, 90, אך הם היו מעטים), מאוד שונים מבני הדורות הקודמים. אלו צעירים שנולדו עם מפתח זכרון נשמתי גדול (בהשוואה לרוב המבוגרים שנולדו לפני 1950), כלומר הם מודעים לחוזה הנשמתי שלהם ויש להם אחריות גדולה לממשו. האחריות הזו גורמת להם לעקשנות רבה. הם לא מוכנים להתפשר על האמת שלהם ויש להם, בדר"כ, ידיעה ברורה לגבי השלבים הבאים בחייהם. הם מערערים על הסדר הישן, מוכנים לשבור מסגרות ישנות ונאמנים בעיקר לעצמם. הם יכולים להתפס כאגואיסטים המרוכזים בעצמם, אך מבחינת הבריאה הם פרוצי דרך בעלי אחריות גדולה למימוש תהליכי ההתפתחות האישיים שלהם.


ילדי העידן החדש מחוברים לנשמה שלהם, מאוד יעילים, מבקשים להשיג הרבה תועלת במעט השקעה. התפקיד שלנו כהורים ומחנכים הוא לאפשר להם ללכת בדרכם גם אם היא נראית לנו משונה, לא מובנת ואפילו לא אחראית. מאוד קשה לנו לא להתערב לילדים שלנו. יש בנו רצון כנה ואוהב לעזור להם להמנע מנפילה לבורות שונים, אך ההתערבות שלנו רק מחבלת ומשבשת להם תהליך שהם אמורים לעבור.

הגישה הזו מתאימה לאמרה "חנוך לנער על פי דרכו". כלומר עלינו לתמוך ברצון הילד, ללמוד מה שמעניין אותו ואילו נטיות סקרנות הוא מפתח. כדאי לנו להתסכל מן הצד ולנסות להבין מה נכון לתלמיד מבלי לשפוט או לבקר, פשוט לסמוך עליו... חלק מתפקידנו הוא להציע לנער / נערה / ילד / ילדה, כיוונים שונים, אך גם אם לא נציע להם, אל חשש, הם ימצאו את דרכם בצורה עצמאית. יש כבר מסגרות חינוך דמוקרטיות, בתי ספר פתוחים ואלטרנטיביים, חינוך מונטסורי, אך הם עדיין בשוליים.


גבולות ומגבלותיהן

יחד עם עצמאות וגישה שנותנת אמון וסמכות לילדים שלנו, יש גבול שאנו חייבים לסמן. הגבול עובר במקום בו יש סכנה לבריאותם, ביטחונם או ביטחון סביבתם. הכלל הזה לא תמיד ברור ויש הורים שעל כל צעד ושעל יגבילו את הילדים שלהם בשם החשש שיפגעו בעצמם או בסביבה. אני מציע שהגישה תהיה מרחיבה, כלומר רק אם יש סכנה מוחשית כדאי להתערב וכמובן שכל מקרה לגופו. לנו ההורים לעיתים יש תפקיד מצמצם חופש, אין ברירה, "חוסך שבטו שונא בנו!". יש ילדים שזקוקים לגבולות כדי לצמוח בתוכם, אחרת הם מאבדים כיוון. לכן אין מתכון פיקס, אלא הצעה מוגדשת במרקר - הורים היו מודעים לכך שאתם באמת נאמנים לביטחון ילדיכם ולא מגבילים בגלל חששות או טראומות אישיות שלכם שאינן קשורות למסע ההתפתחות (מסע הנשמה) של ילדיכם.


אש ואוויר בילדי העידן החדש

ילדי העידן החדש נולדו עם מערך אנרגטי שונה משל הוריהם והדבר בא לידי ביטוי בפתיחות שלהם לאנרגיית האוויר והאש המאפיינת את העידן החדש. אנרגיית אוויר מאופיינת ביכלת הבנה אינטואיטיבית מה נכון להם במצבים שונים בחיים, הרבה פעמים מבלי יכולת להבין מדוע. כמתבונים מהצד הבחירות שלהם יכולות להראות לעולם המבוגרים הזויות. הם פשוט רואים חלקים שאנחנו לא יכלים לראות בתמונה. יכולת רוחית מפותחת (אנרגיית אוויר) קשורה לתקשורת שלהם עם עצמם, מוח בעל יכולות ריאליות, יכולת טכנולוגית מפותחת, הבנה שכולנו חלק ממערכת כוללת אחת, הבנת הכשרון המולד שלהם והרצון שלהם להביא אותו לידי מימוש.


אנרגיית האש שלהם (רצונות) מאופיינת ברצון מובנה לממש את המטרות שלהם גם במחיר של חוסר תמיכה מהסביבה. אלו הילדים שיבאו את פריצות הדרך הטכנולוגיות בעשרות שנים הבאות אשר יאפשרו לנו לקפוץ מדרגה כאנושות, לחיות ביעילות כחלק מאקוסיסטם אנושי המתפקד כאורגניזם חי בעל התמחויות שונות כמו גוף האדם. הם, למשל, יאפשרו לאנושות להתנתק מחיים בצמידות לכדור הארץ וליישב אזורים שונים מעל הקרקע (ערים שיצופו באוויר בתוך האטמוספירה שלנו). הם אלו שיצאו לאייש מושבות בירח, בכוכב מרס (מאדים) ובמקומות מוספים בגלקסיה.


עכשיו תשאלו למה שנרצה בזה? פשוט משום שאנו סקרנים. איך קרה שאנו טסים כיום מעל פני הקרקע וניתן להגיע כמעט לכל מקום בעולם? האחים רייט פיתחו את המטוס הראשון מתוך סקרנות והישגיות לפני יותר מ 120 שנה. איך קרה שאנו יכולים לתקשר באמצעות באינטרנט כמעט מכל מקום בעולם? בשתי הדוגמאות האלה האנושות מבקשת "לכבוש" את המרחבים ולהיות בתקשורת מהירה יותר. תקשורת משמעה - יסוד אוויר מפותח. אנו נהנים מפירות הפיתוח של הסקרנות הזו. אבל אנחנו רק בהתחלה: היכונו לבום טנוכלוגי שישנה את אורח החיים שלנו הרבה יותר ממה שאנו מכירים כיום. מי שיוביל את התהליך הם ילדי העידן החדש - ילדי הקריסטל, הקשת והאינדיגו.



רב-קשב קוונטי במקום בעיית קשב


ילדי העידן החדש סובלים מהקביעה ומהתווית שהדבקנו להם עם הביטוי "בעיית קשב וריכוז". הם לא מצליחים לשבת בכיתה ללמוד בצורה שלמדו לפני 100 שנה. אותה שיטה שהמטרה שלה הייתה להכשיר ידיים עובדות לתעשייה. שיטה בה כולם לומדים את אותו חומר ללא התחשבות בסקרנות הטבעית ובמוטיבציה של התלמיד, כבר אינה מתאימה להיום. כדי להכניס אותם למסגרת וכדי שיהיה לנו שקט תעשייתי אנחנו מסממים אותם בתורופות כמו רטלין ודומיו. איך קרה שלא ישבנו וחשבנו כיצד להתאים להם מערכת למידה אחרת, ללא דפים ומחברות? הרב-קשב שלהם אמור להנחות את תהליך הלמידה ולא מבחני מייצב. רב-קשב זו יכולת כאוטית המבוססת על מחשבה מקבילה - כך עובד מחשב קוונטי - חישוב במקביל, לא ליניארי - שלב אחר שלב. יש לזה מחיר - הם פחות ביצועיסטים, יותר מעופפים, שכחנים, לא מחוברים לאדמה ואותנו המבוגרים זה מטריף. אנחנו שואלים את עצמנו - איך הם יסתדרו בחיים האמיתיים? הרי אין להם מיומנויות. בולשיט!!!! יש להם יופי של מיומנויות והם ירכשו כאלה תוך כדי חיכוך עם החיים. יכולת רב-קשב עתידה להוליד רעיונות חדשים פורצי דרך, יצירתיים, יעילים בצורה בלתי רגילה. ילדים הם יצורים סקרניים ומערכת החינוך הישראלית שאמורה להיות בחוד החנית של החינוך העולמי דווקא בזכות הייעוד המיוחד של העם היהודי, רק מדכאת את הניצוץ הסקרני שלהם.


מרד ילדי העידן החדש במערכת החינוך

מתוך ההבנה שמערכת החינוך חייבת שינוי ומתוך ההבנה שמנהליה שייכים לעידן הישן, כלומר אינם מסוגלים להבין את הצרכים העמוקים של אותם ילדים ובני נוער וליתר דיוק בעיקר עסוקים בעצמם, יש בי תחושה עמוקה שילדי העידן החדש הם אלו שיובילו את המהפיכה. הם אלו שישנו את מוסד הבגרויות, הם אלה שיגדירו מהי למידה מותאמת אישית, יחד איתם נצטרך להגדיר תוכנית לימודים שמכינה צעירים לעתיד מתוך אחריות ובגרות ולא מתוך פחד של איבוד זהות. הם אלו שיפסיקו לבוא לבית ספר, הם אלו שיחפשו מסגרות אלטרנטיביות.


התלמידים הטובים שמיישרים קו עם המערכת ולא מורדים בה, כנועים ומתפשרים. אם היינו עושים משאל אנונימי היינו מגלים שהמוטיבציה של התלמידים הטובים היא חיצונית ולא פנימית שלהם. אי אפשר לבנות על מוטיבציה חיצונית - לאורך זמן זה לא עובד. יצור תבוני עובד על מוטיבציה פנימית. במוקדם או מאחור הוא מתעורר ומורד במה שנוגד את הרצון הפנימי שלו. התלמידים הטובים פשוט חוששים לצאת עם האמת שלהם משום שמחיר המרד (עדיין) כבד. אין להם מספיק כוח פנימי לקום ולהתנגד להורים, למורים ולהנהלה, אך אם תקום תנועה פנימית של בני נוער מורדים הם יצטרפו - וזה קרוב. כמה קרוב? אני מעריך שבעשורים הקרובים נעבור מהפיכה גדולה בתחום החינוך אותה יובילו ילדי העידן החדש. בינתיים, לתוך הוואקום שנוצר חודרים תהליכי הדתה שמושכים אותנו לאחור לעבר לימודי דת ברוח ההלכה. הרעיונות האלה נוגדים את תהליכי ההתפתחות שילדי העידן החדש אמורים להוביל משום שיש בהם כפייה והם אינם יושבים על בחירה חופשית של מה מסקרן את התלמיד.


מעוניינים ללמוד עוד על ילדי העידן החדש ומגמות עתידיות בעולם?

מוזמנות ומוזנים להצטרף לשיעור ניסיון בקורס תודעת העל פרונטלי או בזום, פרטים בקישור הבא:

052-3869457

 דני גולן

51 צפיות0 תגובות

Comments


bottom of page